SLT – Pilates Reformer!

23. mai 2017 / No Comments
Pilates

Det er tirsdag, og gruppetreningsdag på bloggen! Som lovet skal jeg gå litt mer i dybden på de treningskonseptene jeg skal teste i New York til sommeren. Først ut er Pilates Reformer!

Pilates Reformer

Pilates er for mange en kjent treningsform, du kan se her hva jeg tidligere har skrevet om Pilates. Treningsformen bygger på Pilates prinsippene Pust, Konsentrasjon, Kontroll, Sentrering, Presisjon og Flyt. I Pilates Reformer jobber du på et apparat som er bygget på et trinse- og fjærsystem der du kan forandre motstand og med det tilpasse treningen til ditt utgangspunkt.  Apparatet skal gjøre det enklere å gjennomføre øvelsene riktig, og det gir deg støtte.

Pilates

Denne øvelsen bruker jeg mye i mine pilatestimer, blir gøy å teste den i et litt annet format på Reformeren i New York!

Hva er SLT trening og hvilken treningseffekt fristes det med?

Stedet jeg skal teste denne treningen på heter Brooklyn Bodyburn og dette sier de at jeg kan forvente:

Strength Lengthen Tone – Styrke Forlenge «Forming» (i mangel av en bedre oversettelse)

Styrke: Det sies altså at styrketreningen du får her er unik, noe helt annet enn hva du får ved andre treningsformer. En relativt dristig uttalelse, men ok! Det loves at øvelsene skal være utfordrende, morsomme, intense og unike, og hjelpe deg til en sterkere og slank kropp.

Forlenge: På forhånd definerer du hva du tror du er fysisk og psykisk i stand til å gjennomføre, og bruker det som utgangspunkt for økten. Du vil trene muskler du aldri har oppdaget før, og kommer til å være støl i dagesvis etter hver trening. Forvent å bli tatt et steg ut av komfortsonen og dermed stadig komme ett steg videre i treningen din. Alt dette gjort på en trygg og lavintensiv måte.

«Forming»: SLT trening gjøres sakte for å aktivere de trege muskelfibrene. Det sies at dette fører til lange, slanke og formede musklene damer ofte ønske seg. Musklene jobber til utmattelse som tvinger de til å øke i volum, samtidig som du forbrenner opptil 700 kalorier per økt.

Her er et lite utvalg øvelser jeg gleder meg til å oppleve forskjellen på fra matte til Reformer Pilates:
The 100

The 100

Mermade

Mermade

Down Dig Split

Down Dig Split

Hva tenker jeg egentlig om dette?

En ting jeg MÅ få presiserer her: En muskel har festepunkter, og sener som går fra festet og ned til selve muskelen. Vi er alle skrudd sammen forskjellig, noen er født med korte sener og lange muskler, andre kan ha lange sener og korte muskler. Dette kan IKKE endres ved trening. Når det er sagt vil ulike former for trening påvirke muskulaturen på forskjellig måte. Veldig enkelt forklart vil styrketrening med tung belastning mellom 6-15 repetisjoner gi det som kalles hypertrofi – muskelvolumet øker. Hvis du trener utholdende styrketrening, som dette er, mange repetisjoner, korte pauser og liten ytre belastning er effekten en annen. Da vil du øke musklens evne til å ta opp oksygen og øker ikke maksimal styrken, men musklene blir gode på å holde ut over tid.

I tillegg er det flere varianter av styrketrening, men det går jeg ikke inn på her. Vil du lese mer om dette kan du for eksempel se på denne linken fra Olympiatoppen.

Scissors

Scissors – en del av mageserien

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer nysgjerrig på dette. Mange store ord og lovnader. Det blir spennende å se om de lever opp til forventningene! Det å måtte ut av komfortsonen for å ha progresjon i treingen er absolutt noe jeg lever etter, og som jeg har lært gjennom flere år i Corebar universet at funker;) Jeg blir alltid skeptisk til de som lover et satt antall forbruk av kalorier, men la gå… Jeg gleder meg veldig til å prøve, og jeg gleder meg til å fortelle deg hvordan det har vært! Jeg ELSKER jo Pilates trening, så i utgangspunktet tror jeg dette blir en god opplevelse <3

Klem M:)

 

No comments

— Be the first to comment! —

Legg igjen en kommentar

© 2020 Madeleine Daleng . All rights reserved.

Hold deg oppdatert!

Motta en mail når bloggen er oppdatert med nye innlegg!