Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/load.php on line 651

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/theme.php on line 2241

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache.php on line 3581

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 2443
Magetrening enten for seg selv eller i forbindelse med en treningsøkt
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Deprecated: Invalid characters passed for attempted conversion, these have been ignored in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-content/themes/cynthia/framework/front/general-styles-system/control/color-calibrator.php on line 15

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 2443

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 2443

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Magetrening, her er et par av mine favoritter – helt uten utstyr!

24. april 2017 / No Comments

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 2443

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Det er ikke til å komme fra at veldig mange både gutter og jenter vil ha litt magetrening med i øktene sine 😉 For en del handler det om motivasjon – og det som motiverer kundene våre må vi omfavne! Jeg er opptatt av at mine kunder skal lære noe samtidig som vi trener, og at magetrening er viktig er så absolutt en sannhet. Mine kunder lærer også at magen  er aktiv i mange øvelser som ikke har mage som hovedfokus, både som stabiliserende og aktiverende muskulatur. Det betyr at det ikke alltid er behov for rene mageøvelser i hver økt. Er det allikevel magetrening som motiverer, så nekter jeg de aldri en bonus i slutten av økten selv om det ikke er fokus for dagen!

Det finnes et hav av øvelser å velge mellom, noe mer effektive enn andre. Det viktigste er allikevel at du finner øvelser som du liker, som du faktisk kommer til å gjennomføre og som du tror på.

Variasjon er også viktig, det har du helt sikkert hørt før. Både i magetrening og trening generelt.Jeg tror på variasjon, men ikke for mye eller for en hver pris. Å bruke tid på å lære seg en øvelse ordentlig, og repetere den mange nok ganger så teknikken virkelig er god er en forutsetning for progresjon. Ettersom øvelsesbanken din blir større, vil det være større rom for variasjon. Variasjon er også viktig for motivasjonen din. Dersom du blir gående i det samme mønsteret over for lang tid blir du lei. Det kan igjen føre til mindre progresjon, rett og slett fordi du får litt vondt i viljen. Så varier treningen din, men tenk ALLTID kvalitet først!

Her er tre forslag til øvelser du kan variere din magetrening med!
Halv Roll Back med Rotasjon
Magetrening

Magetrening 1

Begynn rett i ryggen, føttene limt fast i gulvet. Bruk nederste dalen av magen til å krumme korsryggen og rull bakover til du kjenner at magen jobber godt. Hold lave skuldre og fotsålene i underlaget. Så langt i øvelsen jobber du primært med de rette magemusklene. Hvis du blir veldig sliten i hofteleddsbøyeren – prøv å krumme nederste delen av ryggen mer ved å aktivere mer av magen.

Magetrening 1

Når du har funnet din posisjon begynner du å rotere brystet fra side til side. Skuldrene er fortsatt lave, fotsålene er fortsatt i gulvet, og du jobber med magen. Primært er det de skrå magemusklene dine som får kjørt seg når du roterer.

Høy Planke med Benløft

Magetrening 2

Stå med skuldrene rett over håndledd, trekk navlen inn mot ryggraden hold korsryggen stabil. Stram fremside lår og press deg høyt opp på tåballen. Nakken er en naturlig forlengelse av ryggraden, så toppen av hodet peker mot veggen foran deg, og haken er lett trukket inn mot brystet. Planken er en super øvelse da den engasjerer flere muskelgrupper samtidig. Du jobber med styrke i mage og rygg, stabilitet og styrke i skuldrene, samtidig som du aktiverer fremside lår og setemuskulatur.

Magetrening 2

For å utfordre deg ytterligere kan du løfte annethvert ben. Før du løfter prøver du å stramme ekstra godt i magen for å være sikker på at du beskytter korsryggen din. Du holder parallelle hofter, strammer ekstra godt i setet og strekker vristen og tærne. Tenk at du forlenger benet gjennom storetåen din.

Dersom du synes planken i seg selv er en tøff øvelse, som den er og det er helt ok å synse det, så gjør du den på knærne. HUSK ALLTID KVALITET FREMFOR KVANTITET!!!

Magetrening 3



Ligg på ryggen, bruk magen som et stempel for å presse korsryggen ned i underlaget. Legg armene bak hodet og løft øvre del av rygg opp fra gulvet. (skulderbladene opp fra gulvet) Start med bena i 90 grader i hofteleddet og strake knær. Senk bena så nært til gulvet at du klarer å beholde korsryggen i gulvet. Stopp bena før korsryggen glipper. Roter hoftene utover så hælene peker mot hverandre og tærne ut til siden. Her bruker du magemusklene, primært de rette.

Magetrening 3

Begynn så å splitte bena ut og inn i et tempo der du klarer å kontrollere korsryggen. Hvor sterk du er i magen og hvor bevegelig du er i hoftene vil bestemme hvor stort bevegelsesutslag du får. Her aktiverer du mer av de skrå magemusklene, samtidig som du får aktivert utsiden av setet i en liten grad i tillegg. Aktiver gjerne også bekkenbunnen din her. Den er faktisk en viktig del av kjernemuskulaturen din 😉

Dette er måten jeg ofte gjennomfører øvelsene på

Gjennomfør øvelsene i ca 30 sek hver seg i 3-5 omganger. Du kan gjøre dette i kombinasjon med en treningsøkt eller bare ta en mini mageboost!

Vil du lese mer om magetrening kan du for eksempel ta en titt her: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/styrke/fagstoff/kjernemuskulatur/page5298.html

Lykke til!!!

 

Klem M <3


Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

No comments

— Be the first to comment! —


Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-includes/formatting.php on line 4382

Legg igjen en kommentar

© 2021 Madeleine Daleng . All rights reserved.

Hold deg oppdatert!

Motta en mail når bloggen er oppdatert med nye innlegg!