Notice: Trying to get property 'user_login' of non-object in /home/4/m/madeleinedalengn/www/wp-content/plugins/wordpress-seo/frontend/schema/class-schema-utils.php on line 25

Å trene når du er forkjølet

29. januar 2019 / No Comments
Treningsglede på løpsdagen
Forkjølet, kan du trene da?

Når du er blitt forkjølet, er det da farlig å trene? Det er jo typisk at du, når du akkurat er kommet igang med trening etter jul, blir forkjølet. Hvor kjedelig er det ikke å måtte kaste inn håndkle etter 1,5 uke på grunn av sykdom. Hva gjør du da? Fortsetter du å kjøre på, eller blir du liggende hjemme på sofaen? 

Det er klart at her må hver enkelt avgjøre hva som kjennes ok. Allikevel finnes det noen retningslinjer du kan følge. Disse anbefalingene tar høyde for normalt friske personer, og er ikke absolutte. Er du usikker, ville jeg kontaktet legen min for en mer spesiell anbefaling helt tilpasset deg og din helse.

Hvis du har fått den typiske vinterforkjølelsen, så er det i utgangspunktet ikke farlig å trene, så sant du ikke har feber. Har du feber er anbefalingen å droppe trening frem til den har gitt seg, og avvente trening til du har hatt en feberfri dag. Når du begynner å trene igjen, kan det være lurt å ikke kjøre på for hardt de første 2-3 dagene. Bruk disse dagene på å trappe opp treningen igjen. 

Hvis du brygger på en forkjølelse kan det være lurt å ta en treningsfri dag eller to. Når du begynner igjen, så ha en gradvis tilnærming til trening, og kjenn litt på hvordan kroppen responderer på treningen. Grunnen til at det kan være dumt å ha for tøffe økter med en gang, er at det kan gjøre at du kan få tilbake irritasjon i slimhinner, bli harkete og hostete igjen, og til og med få tilbake feberen.  Bevegelighetstrening

Hva er lett trening?

Det som bestemmer hva som er riktig trening når du er forkjølet, og hvor intensivt du skal trene, avhenger av hva du definerer som trening, og hvor syk du opplever å være. Så sant du kjenner deg ok, så er det som sagt greit å holde seg til trening som du opplever er lett intensitet. Det er lurt å trene litt mindre enn vanlig, og ikke presse deg akkurat i disse dagene. 

Egenerfaring

For min del, så velger jeg ofte å trene litt når jeg ikke er helt i form. Det er heldigvis svært sjelden jeg har feber, så det stopper meg ikke 😉 I mitt tilfelle opplever jeg ofte at det slår en av to veier. Enten blir jeg ordentlig syk etter trening, eller så begynner det å slippe og trekke seg tilbake. Veldige ofte sistnevnte. 

Bevegelighetstrening

Hofteleddsbøyer

 

No comments

— Be the first to comment! —

Legg igjen en kommentar

© 2019 Madeleine Daleng . All rights reserved.

Hold deg oppdatert!

Motta en mail når bloggen er oppdatert med nye innlegg!