Er trening uten mål og mening bortkastet tid?

25. oktober 2019 / No Comments
Utetrening

Vi blir proppet fulle av uttaleser om at «DU MÅ HA ET MÅL MED TRENINGEN DIN» «DET ER MER GØY NÅR DU HAR ET MÅL». Hva med meg da, tenker kanskje du. Jeg har ikke noe treningsmål, og ikke har jeg lyst til å ha det heller. Da kan jeg vel like gjerne la være å trene. Det er både flaut og lite motiverende å ikke ha et mål. Det er kjedelig å si det til de som spør hva målet mitt er at jeg ikke har noen, og jeg er ikke interessert i å sette meg i en situasjon der jeg kan faile. Der folk stiller spørsmål ved hvorfor eller hvordan jeg kan eller gidder å trene uten dette treningsmålet.

Kjenner du deg igjen? Lurer du på om det er noe poeng i å trene hvis du ikke har et bestemt mål å jobbe mot? Da er du ikke alene. Jeg kan godt skjønne at det er forvirrende å vite hva som er smart og ikke. Vi lever hver dag med influensere, magasiner og nettsider som drar oss inn i en verden av trening. En verden av folk med hårete mål. En verden der «alle» stadig løfter tyngre, løper fortere og klarer flere reps av ulike kroppsvektøvelser.

Trening med eller uten treningsmål

Mange vil nok mene at du bør ha et mål med treningen, og til en viss grad er jeg enig i det. Det er på grunn av at det er, erfaringsmessig, lettere å holde koken når du har noe konkret å jobbe mot. Å kunne måle et resultat er gøy, og med bakgrunn i det, kan du sette deg nye mål. Samtidig, deter ikke for alle. Jeg trener ofte uten mål og mening. På sett og vis ligger det alltid et treningsmål i bunnen om å holde meg i form, klare å takle arbeidshverdagen, være i litt bedre form enn snittet – fordi det gjør meg glad, og for å vite at jeg på den måten tar vare på helsen min.Utetrening

Etter å ha trent på toppnivå i kunstløp over flere år, der ALT jeg gjorde var EKSTREMT målrettet, er jeg litt ferdig med det. Innimellom er det deilig å trene uten å skulle oppnå noe. Spesielt styrkeøkter går jeg gjerne løs på helt uplanlagt. Jeg tar de på feelingen. Hva har jeg lyst til i dag? Vil jeg trene tungt? Vil jeg kjøre mange reps? Vil jeg kjøre serier av flere øvelser som en sirkeltrening? Vil jeg gjøre meg ferdig med en og en øvelse? Det er SÅ mye å velge i, og de valgene tar jeg gjerne undervis. Kanskje jeg setter økten under oppvarming. Da er jeg på vei inn i flyten, og har rukket å kjenne litt på dagsformen. Hva har jeg LYST til i dag?

Slår et slag for trening uten mål og mening

Derfor kjære deg, vil jeg slå et aldri så lite slag for trening uten mål og mening. Det viktigste er at du tar vare på helsen din, og hvis det for deg er best ved å komme på trening, og gjøre det som faller deg inn, ja da gjør du det! Husk bare at det du velger å gjøre, det gjør du ordentlig. Du har fullt fokus, du har god teknikk, og du er tilstede. Husk at bonusen med trening er jo at det er DIN tid. Det er der du kan være fullstendig EGO, uten dårlig samvittighet. Det er der du er konge eller dronning i eget liv. SÅ ta vare på livet, formen og helsen, og skap TRENINGSGLEDE!!!

Klem M <3

No comments

— Be the first to comment! —

Legg igjen en kommentar

© 2019 Madeleine Daleng . All rights reserved.

Hold deg oppdatert!

Motta en mail når bloggen er oppdatert med nye innlegg!