Å endre en vane – eller bryte et mønster

21. oktober 2018 / No Comments

Jeg har ved et par anledninger i livet valgt å gå bort fra en vane. Det har både vært treningsrelatert, og det har vært mer essensielle ting i livet. Noen av disse vanene har vært bra for meg å endre, andre ikke… Felles for de endringene jeg har gjort, er at de på en eller annen måte har påvirket livet mitt i en retning som jeg har ønsket. Det kan være en hel del grunner til at vi ønsker å gjøre en forandring av et slag. Jeg tror, og jeg tror ikke jeg tar veldig feil, når jeg påstår at motivasjonen for endringen må komme fra hjertet. Det må være en genuin egengevinst i å gjennomføre. Resultatet av det du gjør, kan i alle høyeste grad gagne andre, men det må komme fra hjertet. Kanskje dette er litt ego, men jeg tror at vi også MÅ ha en egen gulrot i det hele. 

Når det kommer til trening, er det mange ting vi kan endre på. Alt etter hva målet er. Her er noen ting vi kan ville endre på i trening…

  • Rutiner
  • Hyppighet
  • Hvor treningen gjennomføres
  • Hva målet med treningen er
  • Hvem vi trener med
  • Hva slags treningsform vi driver med
  • Hvordan vi ønsker å se ut

Og sånn kan listen fylles til det kjedsommelige. Hvis du tenker etter, vil alle disse punktene representere endringer uavhengig av arena. Det kan gjerne være av mer personlige og private emner, like mye som terning. Det kan også være i forbindelse med jobb, eller andre arenaer i livet ditt. 

Har du tenkt på dette?

Nå skal det sies at jeg ikke er hverken coach eller psykolog. Det jeg har, er en del erfaring, jeg har lest meg opp på området, og jeg har vært så heldig å jobbe med mange mennesker som har gjort store endringer i sine liv. De har jeg lært vanvittig mye av!!! Så vidt jeg kan finne, er det ikke kjempemange studier som er gjennomført på dette området. Det er noen, og en jeg kom over fra University College og London. De fant ut at det, i deres studie med 96 personer i 12 uker, var STORE individuelle forskjeller. Å automatisere en vane tok alt fra 18 til 254 dager. Snittet her er altså på 66 dager.

Jeg tenker også at det er stor forskjell på hva målet er. Noen endringer er hverdagslige sysler som gjentas mange ganger om dagen. De vil etterhvert bli automatisert. Hvis du skal lære deg å knyte skolisser, må du kun bruke sko med nettopp lisser, og de må knytes opp og igjen hver gang du tar av og på sko. Et annet eksempel er hvis du vil komme igang å trene,. Det er ikke noe du kommer til å gjøre mange ganger hver dag. Sannsynligvis ikke engang hver dag. De aller færreste har hverken tid, lyst eller kapasitet til det. Du kan skape en treningsvane, men jeg vil tro det tar lenger tid, og det vi l aldri bli automatisert på samme måte. Her må du finne DIN treningsform, sørge for å få rushet, endorfinene må få piple, du må stadig kjenne på fremgang for å opprettholde treningsvanen.

Skjønner du hvor jeg vil med dette? Det finnes ulike vaner og ulike grunnlag for å ville skape endring, og å klare å opprettholde den endringen du vil legge til eller bli kvitt i livet ditt.

Fotoshoot

Tankefull og takknemlig!

Bro

Her er noen punkter du kan bruke til hjelp for å se om du kan komme deg inn i nye vaner, hvis det er det du ønsker:
  • Gjør det lett å utføre den nye vanen din, eller endre atferd. Den må repeteres ofte i hverdagen. 
  • Finn ut hvor motivert du egentlig er.Det er ikke nødvendigvis «alt eller ingenting» For noen passer det best å kutte på flekken, andre må ha en gradvis tilnærming. Her må vi selv finne ut hva som fungerer best. 
  • Når du har funnet ut hva du ønsker å endre, og hvorfor, lag deg en plan. Tror du at det fungerer best å trappe opp eller ned, eller kutte helt eller gå all in?
  • Bestem deg for å holde deg til planen. Hold fokuset, og hvis du får lyst til å falle tilbake til gamle vaner, minn deg selv på motivasjonen din! (Hvis motivasjonen din kommer fra hjertet, så vil fokus på den overvinne suget etter å ettergi gamle vaner)
Er du ikke sikker på om du egentlig vil endre?

Er du usikker, sett deg ned å lag en liste over fordeler og ulemper ved å opprettholde vanen og å gjennomføre endringen du tenker på. Hvilke argumenter veier tyngst? Her ville jeg ikke sett på antall argumenter, heller sett på tyngden i argumentene. 

Jeg har nå gått inn i en liten endringsprosess selv. Jeg er motivert, jeg er klar, og for meg, i denne endringen, går jeg ALL IN! Wish Me Luck 3

Hvis du har valgt å lese hele denne tankesurringen, så sier jeg tusen takk! Jeg håper at du fikk noe ut av det! Husk nå at dersom du virkelig trenger hjelp til å endre vaner som er av alvorlig grad, så ville jeg gått til en profesjonell! Det gjelder jo alt her i livet. Vi spesialiserer oss på ulike ting, og det er det som er så bra. Da kan vi få hjelp til det vi trenger hjelp til. Dette er mine tanker, mine erfaringer, og min måte å kanskje klare å få deg til å tenke en tanke eller to rundt potensielle endringer du har tenkt å ville gjennomføre. 

Med det ønsker jeg deg en deilig dag og lykke til med å nå målene dine!

Klem M <3

No comments

— Be the first to comment! —

Legg igjen en kommentar

© 2020 Madeleine Daleng . All rights reserved.

Hold deg oppdatert!

Motta en mail når bloggen er oppdatert med nye innlegg!